Ahad, 18 April 2010

Apa jua perbuatan yang akan,sedang ataupun telah kita lakukan semuanya mempunyai pelajaran. Pelajaran dapat memberi kesan negatif dan positif pada kita. Pelajaran perlu di kaji dan di analisa untuk kesesuaian penggunaannya. Apa sahaja yang berlaku kita ambil iktibar dan belajar daripada kesilapan supaya kita tidak mengulangi kesilapan yang sama. 'When you lose, don't lose the lesson'. Maksudnya bila anda gagal, jangan lupakan pelajarannya. Perbaikilah segala kelemahan.
Sebagai contoh, dalam satu temuduga dengan Bill Gates 'What type of people you would like to employ?. Bill Gates jawab 'I would employ a person, who have failed before, the reason I want to employ is because I don't want him to fail in my company, so he must fail in other people's first!
Gagal sekali bukan bererti gagal untuk selama-lamanya. Jika diberi peluang ke dua kepada seseorang yang pernah gagal, kesetiaan, tenaga dan rasa tanggungjawab terhadap kerja baru beliau lebih meyakinkan. Orang yang pernah gagal telah tahu kelemahan dirinya. Jadi dia akan bersedia untuk mencipta inovasi baru.

0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama